Mula Bicara

Assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Jumaat, 29 Mei 2009

Tenaga Nuklear di Malaysia...Biar Betul???



Kerajaan bersedia menggunakan tenaga nuklear menggantikan minyak sebagai alternatif jangka panjang untuk menjana kuasa elektrik jika harga bahan api itu terus melambung di pasaran dunia. Kerajaan akan mencari alternatif lain seperti tenaga solar, hidro, hidro mini, biomas dan bahan bakar yang diperbaharui daripada sampah sarap bagi menggantikan minyak.

Kerajaan Malaysia sedang membincangkan kemungkinan membina reaktor nuklear bagi tujuan penjanaan elektrik. Adakah ini perkara baik atau buruk bagi kita?

Untuk pengetahuan semua, teknologi nuklear ini bukanlah satu perkara yang asing bagi negara kita. Kerana Malaysia sudah pun mempunyai reaktor sendiri yang dikenali sebagai Reaktor Triga Puspati (RTP). RTP mula beroperasi pada tahun 1982 dibina bagi tujuan penyelidikan dan pembangunan yang memfokuskan kepada perubatan, pertanian serta kajian neutron.


Janakuasa nuklear menggunakan uranium dalam bentuk isotop, dengan melakukan beberapa siri tindakbalas bagi menghasilkan haba yang banyak. Haba tersebut akan digunakan untuk memutarkan turbin bagi menghasilkan elektrik. Uranium merupakan salah satu unsur yang paling mudah dijumpai di tanah, pokok dan air. Antara negara yang menjadi pengeluar terbesar uranium ialah Kazakhstan, Australia dan Canada.

Stesen Janakuasa Nuklear Ikata, Jepun.


Dalam analisis reaktor nuklear, stesen nuklear Ikata mempunyai tiga reaktor dan apabila ketiga-tiga kipas turbin reaktor ini bekerja serentak, ia mampu menghasilkan 2, 022 MW di satu lokasi sahaja. Dapat dirumuskan bahawa jika digabungkan empangan Kenyir dan Temenggor masih tidak dapat menandingi stesen nuklear Ikata.

Jika Malaysia tetap mahu membina stesen janakuasa nuklear, harus diingat pembinaan janakuasa nuklear memerlukan kawasan pembinaan yang amat besar.

0 ulasan: